Rechten van passagiers in geval van vertraging, informatie, klachten
Veelgestelde vragen
Mijn schip is 1 uur later dan schema aangekomen in de haven. Heb ik recht op vergoeding?
Nee, in overeenstemming met de Europese regelgeving van 6 juli 2010 die van kracht is sinds 18 december 2012 met betrekking tot de rechten van maritieme passagiers, kan elke vertraging van minder dan 2 uur bij aankomst geen recht geven op enige compensatie of vergoeding.
De wetgeving stelt de vervoerder ook vrij van aansprakelijkheid om welke reden dan ook in geval van vertraging door overmacht (slechte weersomstandigheden etc.).
Door slechte weersomstandigheden werd mijn overvaart vertraagd. Heb ik recht op vergoeding?
Nee, in overeenstemming met de Europese regelgeving van 6 juli 2010 die van kracht is sinds 18 december 2012 met betrekking tot de rechten van maritieme passagiers, wordt er geen compensatie voorzien voor vertraging als gevolg van slechte weersomstandigheden die de werking van het schip in gevaar brengen; het bedrijf kan niet verantwoordelijk worden gehouden.
Mijn voertuig werd beschadigd in de garage van het schip. Wat moet ik doen?
Eventuele schade moet aan boord worden vastgesteld en schriftelijk worden gerapporteerd op het moment dat de gebeurtenissen plaatsvonden, er moet een tegenstrijdig rapport worden opgesteld in aanwezigheid van een boordofficier voor de verzekeringsmaatschappij, zoals dat het geval is bij een verkeersongeval.
Een achteraf ingediende klacht kan niet tot een gunstig resultaat leiden.
Wat zijn mijn rechten in geval van vertraging van een overvaart?
De Europese regelgeving voorziet een vergoeding voor maritieme passagiers in geval van vertraging bij aankomst, berekend als percentage van de prijs van het ticket (exclusief BTW en rechten) in functie van de theoretische reisduur.
Ne vertragingen die optreden als gevolg van weersomstandigheden de veilige werking van het schip in gevaar brengen vallen hier niet onder (zie overmacht UE 1177/2010). In deze gevallen is er geen vergoeding voorzien.
De vergoeding gebeurt als volgend:
Geplande duur van de overvaart... | ||||
---|---|---|---|---|
4 uur of minder | 4 tot 8 uur | 8 tot 24 uur | ||
Vertraging bij aankomst... | van minstens 1 uur | 25% | 0% | 0% |
van minstens 2 uur | 50% | 25% | 0% | |
van minstens 3 uur | 50% | 25% | 25% | |
van minstens 4 uur | 50% | 50% | 25% | |
van minstens 6 uur | 50% | 50% | 50% | |
van minstens 12 uur | 50% | 50% | 50% |
De vergoeding mag in geen geval hoger zijn dan het bedrag exclusief belasting van het ticket.
De klacht moet verplicht binnen 2 maanden na de geplande reisdatum aankomen.
> Samenvatting van de bepalingen betreffende de rechten van passagiers die over zee reizen